Wygnanie z raju/Dług po wygnaniu / Michał Kowalczys

Wygnanie z raju

Lubię miłe gesty
Symboliczne prezenty
Przedmioty i sytuacje

Akwamarynowe bransoletki z dwoma bursztynami
Jeden większy drugi mniejszy

Wczesne kasztany
Najlepiej też takie podwójne

Karteczki w formacie portmonetkowym
Z głupkowatym rysunkiem

Sztuczne żółte tulipany
Koniecznie solo

Nakrętki z wygranym piwem
Szczęśliwe papierosy

Mobilne popielniczki z festiwalu
O wątpliwej sławie

Zamówione piosenki do jazdy na karuzeli
Z widokiem na Gdynię nocą

Słodkie zaczepki palcem pod stołem
Później objęcia w tańcu do piosenek przyjaciółek które serdecznie
kibicują

Ciche modlitwy na wrocławskich dachach
Do Groszków i róż Ewy Demarczyk
Z magicznymi kwiatami zawiniętymi w papierki

Wypady na malowanie miejskich ścian
O koniec wojny
Bo piekło jest na Ziemi

Niebo niestety też
Ale powiedziało że nie chce mnie oszukiwać

Adam dał się skusić
Takie nasze wygnanie z raju
Tylko że we Wrocławiu

Dług po wygnaniu

trochę rzeczy mi zostało
nie mam w planie oddawać tej pożyczki

dwie okrągłe blizny
pielęgnuję na występach
dla ludzi którym opowiadam koszmary

parę czerwonych tasiemek
przyklejonych w żarcie
na kurtce od serdecznej malarki

ciepłą bluzę po twoim ojcu
ze sztucznego materiału
już bez zapachu który uspokajał

zapalniczkę wypełnioną gazem
z bąbelków cydru
pitego w barze do którego boję się wracać

paranoiczne cytaty na ścianach
nic nie znaczące odpowiedzi
nietrzeźwe przypomnienia o usychaniu

zaznaczone fragmenty książki
jeden o mnie drugi o tobie
kartka w kartkę

trzy symbole
ilustrujące mój krzyk
które przekuję w metal ze stoczniowcem

dokumentacje festiwalowego szaleństwa
adrenalinowych wyrzutów
sennych uścisków

jeden dług
czekający na walentynkową windykację

Michał Kowalczys (ur. 2001 r.) – absolwent ASP w Gdańsku oraz student ASP we Wrocławiu. W praktyce artystycznej porusza się w zagadnieniach związanych z własną tożsamością oraz podejmuje próby przeniesienia na język wizualny osobistych doświadczeń. Interesują go metafory wynikające z zaglądania wewnątrz siebie oraz pozycjonowanie ich względem zastanych kodów kulturowych. Szukanie wspólnych mianowników przeciwstawnych znaczeń stanowi źródło inspiracji do pracy twórczej, której początki często odnajduje w poezji. Prace prezentował w ramach festiwali takich jak Vor/Wiosna w Slaturhusid Art Center w Islandii (2021), Gdynia Design Days (2023), Wrocław Off Gallery Weekend (2024), czy Performance Platform Lublin (2024) w galerii Labirynt. Jest również jednym z uczestników projektu Głęboka Woda 2022 organizowanego przez Gdańską Galerię Miejską. Można go znaleźć na Instagramie na koncie @michalkowalczys.